ارتودنسی دندان در کرج (راهنمای کامل)

ارتودنسی دندان در کرج نه تنها نتایج زیبایی مثبتی را ارائه می‌دهد، بلکه می تواند نقش مهمی در کاهش نیاز به درمان‌های دندانپزشکی آینده داشته باشد. انجام ارتودنسی نیاز به مهارت‌های حرفه ای در طراحی، اعمال و کنترل وسایل اصلاحی (مانند بریس ها)، تراز کردن دندان‌ها، لب‌ها و فک‌ها برای دستیابی به تعادل صورت و دندان‌های صاف دارد.

دندان یکی از ملاک‌هایی است که در زیبایی چهره انسان نقش بسزایی دارد. درخواست زیبایی در حال حاضر یک مسئله خیلی مهم است. چون در روابط اجتماعی فرد و احساسی که فرد نسبت به خود دارد، تاثیر گذار است. ارتودنسی دندان در کرج یکی از درمان‌های رایجی است که می‌تواند لبخند زیبایی به چهره فرد ببخشد. در واقع می‌توان گفت ارتودنسی به معنای درمان منظم کردن دندان‌های نامرتب است.

تمیز کردن و نگهداری دندان‌های کج و شلوغ اغلب دشوارتر است. که می تواند به شرایطی منجر شود که باعث پوسیدگی دندان و در نهایت بیماری لثه و از دست دادن دندان می‌شود. سایر مشکلات ارتودنسی می‌تواند به سایش غیرطبیعی سطوح دندان، عملکرد ناکارآمد جویدن و استرس بیش از حد روی لثه و استخوان کمک کند. علاوه بر این، ناهماهنگی مفصل فک حتی می‌تواند باعث سردرد مزمن یا درد در ناحیه صورت یا گردن شود.

فهرست محتوا

ارتودنسی دندان چیست؟

با توجه به مطالعات انجام شده یافتیم که ارتودنسی یکی از انواع شاخه دندانپزشکی است در این روش درمانی چنانجه دندان های نامرتبی داشته باشید را می توانید به صورت یکدست و زیبا در آورد. هم چنین جایگاه نامناسب دندان ها را اصلاح و شکل متعارفی به آن ها می دهد.

بهتر است بدانید کسی که این عمل زیبایی – درمانی یعنی ارتودنسی دندان در کرج را انجام می دهد ارتودنتیست نامیده می شود. که با تخصص و مهارت بالای خود اقدام به انجام این عمل می کند.

هدف از درمان ارتودنسی دندان در کرج

در برنامه های ارتودنسی اهداف متعددی پیگیری شود که معمولا سه هدف اصلی داریم. هدف اول درمان ارتودنسی دندان، ردیف و هماهنگ کردن دندان ها است. که با حرکت دندان درون استخوان فک انجام می شود. این مسئله هیچ ارتباطی با سن ندارد و در هر سنی قابل انجام است.

دسته دوم درمان ها، درمان های فانکشنال و ارتوپدیک هستند که با اعمال نیرو به استخوان ها انجام می شود. این نوع درمان فقط در افراد در حال رشد قابل انجام است. دَسته سوم درمان هایی هستند که برای افراد نیازمند جراحی فک و صورت انجام می شوند. که در این درمان دندان ها و فک برای انجام جراحی آماده می شوند.

مزایا استفاده از ارتودنسی دندان در کرج

از مزایا استفاده از روش می توان موارد زیر را نام برد:

  • افزایش زیبایی و جذابیت دندان ها و همینطور بهبود ظاهری
  • سهولت استفاده از لوازم بهداشتی برای تمیز کردن دندان ها
  • دوام بیشتر دندان ها
  • رفع پوسیدگی دندان و مشکلات لثه ای که در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود.

انواع براکت های ارتودنسی دندان

براکت های ارتودنسی ابزارهای هستند که در ارتودنسی ثابت برای ردیف و مرتب کردن دندان ها استفاده می شوند. براکت‌های ارتودنسی انواع مختلفی دارند. رایج ترین نوع براکت ها، براکت های فلزی هستند که از نظر کارایی بهترین نوع براکت محسوب می شوند.

براکت سرامیکی

نوع دیگر براکت ها، براکت های سرامیکی هستند که به دلیل تطابق بیشتر آن ها با رنگ دندان از نظر ظاهری کمتر مشخص هستند. و زیبایی بیشتری دارند. لازم است بدانید تنها مزیت این براکت ها نسبت به نوع فلزی کمتر دیده شدن آنه ااست. این براکت ها نسبت به نوع فلزی اصطکاک بیشتری دارند و شکننده تر هستند. هزینه این سیستم براکت نسبت به نوع فلزی خیلی بیشتر است. و در صورت عدم نگهداری مناسب امکان تغییر رنگ آن وجود دارد.

براکت لینگوال

دسته سوم براکت های هستند که به سطح پشتی دندان ها متصل می شوند. این سیستم به سیستم براکتی لینگوال معروف است. این مسئله مهمترین مزیت این نوع براکت هاست. با این سیستم طول درمان معمولا بیشتر است. و از آنجایی که براکت در تماس مستقیم با زبان است ممکن است برای بیمار آزار دهنده باشد. تمیز کردن این نوع براکت ها برای بیماران دشوار تر از براکت های فلزی معمول است.

بدیهی است که هر یک از این انواع ارتودنسی کاربرد، مزایا و معایب خاص خود را دارند که قطعا در تعیین قیمت ارتودنسی دندان در کرج بسیار موثر خواهد بود.

ارتودنسی ثابت

درمان های هست که وسیله ارتودنسی روی دندان بیمار نصب می شود و بیمار نمی تواند از دهان خود خارج نماید. در ارتودنسی ثابت امکان برداشتن وسایل از روی دندان ها در موارد بسیار اورژانسی وجود دارد، اما در واقع این کار زیاد توصیه نمی شود حتی اگر این برداشتن برای مدت یک روز باشد. با این کار بیمار زمان زیادی را از دست می دهد و گاها حتی چندین ماه درمان بیمار به تعویق می افتد.

ارتودنسی متحرک

در ارتودنسی متحرک بیمار می تواند در مواقع مسواک زدن، غذا خوردن و یا در مواقع ضروری وسیله را از دهان خود خارج نماید و مجددا خود وسیله را در سر جای خود قرار دهد. درمان های ارتودنسی متحرکی کاربرد های متفاوتی دارند. ارتودنسی متحرک برای کودکان در محدوده سنی هفت تا دوازده سال تجویز می شود و هدف اصلی درمان های ارتودنسی متحرک اصلاح مشکلات اسکلتی، اصلاح مشکلات مربوط به کمبود فضا در فک کودکان یا ترک عادات نادرست مثل مکیدن انگشت است. البته گاهی در موارد خاصی ممکن است درمان های ارتودنسی متحرک برای بزرگسالان و افرادی که این دوره سنی را طی کرده اند هم تجویز شود.

ارتودنسی نامرئی

یکی از روش های ارتودنسی که امروزه رواج زیادی پیدا کرده است ارتودنسی نامرئی می باشد در این نوع ارتودنسی از دو روش استفاده می شود. در این نوع ارتودنسی براکت های در پشت دندان ها نصب می شود که در این روش به دلیل ایجاد مزاحمت های فراوان معمولا پیشنهاد نمی شود. دومین روش در ارتودنسی نامرئی استفاده از پلاک های شفاف جهت درمان های محدود و نامرتبی مورد استفاده قرار می گیرد که استفاده از این روش با صلاح دید متخصص ارتودنسی مشخص می شود.

اما بهترین روش درمانی در ارتودنسی نامرئی استفاده از براکت های بی رنگ و شفاف است که این نوع براکت ها بر روی دندان فرد نصب شده و قابل مشاهده نمی باشد. شایان ذکر است، این روش درمانی در ارتودنسی نامرئی دارای استحکام و زیبایی بوده و منجر به بروز مشکلات در فرد نمی شود.

ارتودنسی سرامیکی یا شفاف

براکت های فلزی که بر روی سطح دندان چسبانده می شود، یکی از عوارض آن نمای ناخوشایندی است که در حین صحبت کردن و لبخند زدن نمایان می شود . نوعی از این براکت ها وجود دارد که از جنس سرامیکی و شفاف است و همرنگ دندان می باشد، این باعث می شود که حداقل بیماری که تحت ارتودنسی قرار گرفته از فاصله دور مشخص نشود چیزی بروی دندان های آن ها نصب شده است البته از فاصله نزدیک براکت ها کاملا دیده می شوند ولی نسبت به براکت های فلزی زیبایی بهتری دارند و خیلی از بزرگسالان طرفدار این نوع ارتودنسی هستند.

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون شیوه ای همانند ارتودنسی عادی است که بخاطر نوع براکت های که دارد از کش های کوچک رنگی دور براکت استفاده نمی شود و این باعث می شود اصطحکاک در حین درمان ارتودنسی کاهش پیدا کند و سرعت درمان در این سیستم کمی بالاتر است . همچنین این سیستم به متخصص ارتودنسی کمک می کند که در بعضی از اوقات از کشیدن دندان بتوانیم اجتناب کنیم.

ارتودنسی فک بالا و پایین کلینیک دندانپزشکی وصال

طول دوره درمان ارتودنسی دندان

یکی از سوالات رایج در مورد درمان های ارتودنسی طول دوره درمان ارتودنسی است باید توجه شود که طول درمان ارتودنسی تحت تاثیر عوامل متعددی می باشد و در بیماران مختلف بسته به نوع ناهنجاری ابتدایی متفاوت است و عوامل مانند استحکام استخوان های فک و وضعیت لثه و بهداشت و همکاری بیمار و همچنین مراجعه به موقع بیمار این زمان را تحت تاثیر خودش قرار می دهد.

یکی از این موارد نوع ناهنجاری بیمار است به طور مثال: بیمارانی که دندان نهفته دارند یا تحت درمان ارتودنسی همراه با کشیدن دندان قرار می گیرند نسبت به سایر بیماران دوره درمانی طولانی تری را دارند.

سن انجام ارتودنسی هم یکی از عوامل تاثیر گذار در طول دوره درمانی است، با بالا رفتن سن سرعت حرکت دندان ها کمتر می شود. ضمن اینکه گاهی اوقات به دلیل وضعیت استخوان ها و لثه بیمار نیاز است که فاصله بین ویزیت های ارتودنسی دندان طولانی تر شود و میزان نیرو کمتری به دندان ها وارد شود تا درمان ارتودنسی آسیب رسان نباشد.

مورد بعدی همکاری بیمار در طول دوره درمانی است. بیمارانی که مدام با براکت های جداشده یا شکسته مراجعه می کنند و یا در ویزیت های ماهانه به طور منظم شرکت نمی کنند دوره درمانی طولانی تری دارند.

بهترین سن برای درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی در هر سنی انجام می شود به شرطی که لثه بیمار سالم باشد . اما اگر بخواهیم در یک جمله بیان کنیم، بهترین سن درمان ارتودنسی قبل از بلوغ است زیرا فک فرد را می توان به راحتی حرکت داد . در ابتدا باید به متخصص ارتودنسی مراجعه نماییم تا درمان فک صورت گیرد و سپس ارتودنسی انجام شود.

فاصله بین ویزیت های ارتودنسی دندان

مهم ترین نکته که افراد باید رعایت کنند فاصله بین ویزیت های ارتودنسی است که معمولا زمان توصیه شده برای ویزیت ارتودنسی هر چهار تا شش هفته است و اعمال نیرو و ویزیت مجدد تنها در موارد خاص امکان پذیر است. این فاصله چهار تا شش هفته ای زمان لازم برای استخوان سازی مجدد و جلوگیری از آسیب ریشه و لقی بیش از اندازه دندان است. پس کم کردن فاصله های بین ویزیت های ارتودنسی راه حل مناسبی برای کاهش طول دوره درمان ارتودنسی نیست.

زمان برداشتن ارتودنسی

بعد از اتمام درمان ارتودنسی دندان معمولا دندانپزشک برای حفظ درمان نتایج ارتودنسی از نگهدارنده های مختلفی استفاده می نماید که ممکن است این نوع نگهدارنده ها متحرک، یا یک سیم ثابت باشد .

چه مدت زمان باید سیم ثابت در دهان باقی بماند ؟ مدت زمان ماندن سیم ثابت در دهان بستگی به مشکل اولیه درمان دارد و نظر متخصصین در این باره متفاوت می باشد. گاهی اوقات ممکن است یک سال و یا بیشتر باشد . حتما در صورت اطلاع از مدت زمان حضور نگهدارنده ها از متخصص ارتودنسی خود سوال بفرمایید.

مشکلات ارتودنسی در هفته اول

با شروع درمان ارتودنسی ثابت ممکن است مشکلاتی برای فرد به وجود آید . طبیعتا وقتی دستگاه ارتودنسی در داخل دهان قرار می گیرد ممکن است سبب آزردگی برخی از نقاط شود که به طور کلی این آزردگی ها در طول یک هفته مرتفع می شود . گاهی اوقات نیاز است که مسکن مصرف نماییم، که معمولا مصرف آن با تجویز متخصص ارتودنسی انجام می گردد و مصرف مسکن درد ها را در یک حد مطلوب کاهش می دهد.

ارتودنسی و دیابت

گاهی اوقات افرادی که برای درمان ارتودنسی مراجعه می کنند ممکن است به بیماری دیابت مبتلا باشند . به طور کلی اگر دیابت کنترل شده و تحت نظر پزشک باشد می توانند این افراد درمان ارتودنسی به نحو مطلوب انجام دهند و اگر بیماری دیابت کنترل نشده باشد به هیچ وجه درمان ارتودنسی برای این افراد توصیه نمی شود.

روکش دندان و ارتودنسی

اگر تعداد دندان های روکش شده خیلی زیاد باشد معمولا مشکل اساسی در روند ارتودنسی ایجاد می شود و گاهی حتی انجام ارتودنسی غیرممکن است.

همین طور در مواردی که چند دندان از طریق روکش به هم متصل شده اند و به اصطلاح بریج شده اند باز هم مشکل بیشتر شده امکان درمان ارتودنسی کاهش می یابد . هر چند که تصمیم گیری نهایی در این مورد با متخصص ارتودنسی می باشد.

بعضی اوقات به صلاح دید متخصص ارتودنسی می توان دندان مصنوعی میان این روکش های به هم متصل را خارج کرد تا نیاز به کشیدن دندان دیگری نباشد. البته این تصمیم کاملا تخصصی است که باید به متخصص ارتودنسی سپرده شود.

نگهداری و مراقبت از ارتودنسی

رعایت بهداشت دهان و دندان جزو موارد مهم و اصولی نگهداری از ارتوندنسی است. باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از مسواک معمولی برای دندان های ارتودنسی شده کفایت نمی کند و لازم است که اقدامات بیشتری در این راستا انجام شود که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از مسواک مخصوص برای تمیز کردن براکت های ارتودنسی
  • استفاده از خمیر دندان فلوراید
  • استفاده از نخ دندان
  • استفاده از دهانشویه

روند ارتودنسی و درمان دندان نهفته

دندان نهفته به چه معناست ؟ یعنی دندان در فک به صورت نهفته قرار گرفته و نمی توانیم آن را ببینیم . با استفاده از ارتودنسی می توان فضای را ایجاد کنیم و آن دندان نهفته را به سمت پایین هدایت کرده تا در جای خود قرار بگیرد و فضای که بین دندان ها وجود دارد به مرور این فضا بسته می شود و دندان ها ردیف می شود . این پروسه زمان می برد و به مدت یک سال و نیم طول می کشد.

ابتدا با استفاده از رادیوگرافی وجود دندان نهفته تشخیص داده می شود سپس برای این که دندان نهفته بیرون بیایید باید یک فضای را به وجود آوریم.

معمولا دندان های نیش نهفته می شوند، در مورد دندان عقل در صورتی که نهفته بود، دندان عقل را می کشیم.

این روش درمان یکی از سخت ترین روش های درمانی در ارتودنسی می باشد زیرا به دلیل اینکه دندان نهفته در لثه قرار دارد و باید لثه کنار زده شود تا دندان را آزاد کنیم تا دندان به تدریج پایین بیاید و نیرو باید خیلی کنترل شده و محاسبه آن دقیق باشد تا در زمان پایین آمدن دندان از بروز آسیب به دندان های مجاور، تحلیل ریشه، فشار بیش از اندازه به دندان های مجاور پیشگیری شود زیرا این روند باعث تخریب دندان ها می شود.

ریتینر یا نگهدارنده ی ارتودنسی چیست و کاربردش چیست؟

ریتینر یا همان نگهدارنده دندان های، دستگاهی است که بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع بعد از مدت نسبتا طولانی که ارتودنسی در دهان فرد قرار داشته است و در نهایت دندان ها را ردیف و زیبا کرده است، باید آن ها را در جایگاه جدید خود ثابت نگه داشت که این وظیفه را ریتینر برعهده دارد. در فایل صورتی زیر اطلاعات کاملتری در این زمینه ارائه شده است.

مراقبت های بعد از درمان ارتودنسی دندان

بعد از طی کردن مراحل ارتودنسی و اینکه ناهنجاری های دندانی و فکی به کمک دستگاه های ارتودنسی برطرف شد مرحله بعدی درمان که شامل حفظ نتایج بدست آمده است آغاز می شود. برای همین باید از دستگاه های نگهدارنده یا ریتینر استفاده شود. هدف از این مرحله تطابق لثه با بافت های نگهدارنده با وضعیت جدید است. به خاطر اینکه لثه و بافت نگهدارنده دندان تمایل زیادی برگرداندن دندان به وضعیت اولیه دارند.

زمان استفاده از نگهدارنده های ارتودنسی بسته به نوع ناهنجاری ابتدایی متفاوت است اما معمولا حداقل زمان لازم برای استفاده از نگهدارنده ها دو سال است اما در بعضی از بیماران دوره نگهداری طولانی تر یا حتی مادام العمر داریم . این نگهدارنده ها می توانند به صورت های پلاک های متحرک یا نگهدارنده ثابت باشند که در بیماران مختلف بسته به نوع ناهنجاری آن ها متفاوت است.

سوالات متداول ارتودنسی دندان

خلاصه کلام

چنانجه دندان های تان نیاز به انجام ارتودنسی دارد بهتر است از بهترین کلینیک دندانپزشکی کمک بگیرید تا به نتایج مطلوب خود دست یابید. به طور کلی درمان های ارتودنسی دندان در کرج، درمان های زمان بری هستند. و برای بدست آوردن نتیجه با ثبات نیاز است که بیماران همکاری لازم را داشته باشند و صبور باشند. برداشتن زودهنگام براکت ها ثبات نتیجه درمان را به خطر می اندازد. پس به هیچ عنوان اصرار به زودتر تمام کردن دوره درمانی خود نداشته باشید. چون این کار تنها به ضرر خود فرد است.

 کلینیک دندانپزشکی وصال در کرج
کلینیک دندانپزشکی وصال در کرج

خدمات مهم کلینیک: ایمپلنت دندان، پروتز دندان، ارتودنسی دندان، کامپوزیت ونیر دندان

2 thoughts on “ارتودنسی دندان در کرج (راهنمای کامل)

  1. بهنام - نوامبر 29, 2018 در 4:01 ب.ظ

    سلام
    ببخشید سوالی از خدمتتون داشتم پسرم دندونهاش نامنظم هست و اینکه به گفته دکتر فکش کوچیک خواستم بدونه فکی که کوچیک باشه و دندونهاش نامرتبه با ارتودنسی خوب میشه ؟

    پاسخ
    • vesal - دسامبر 2, 2018 در 11:54 ق.ظ

      سلام
      روزتون بخير
      اگر سن پسرتان كم باشد با پلاک های ارتودنسی بدون انجام جراحي مي توانند كمي فك رو باز كنند تا دندان ها بتوانند سر جاي خودشان قرار بگیرند . به منظور مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید .

      پاسخ

پاسخ

17 + 17 =

مدت زمان مطالعه ۱۷ دقیقه
تماس با پزشک